söndag, augusti 13, 2006

Angående Borås och Pinocchio...

När man lyssnar på p3 hela dagarna får man höra en del sköna grejer. Jag tror det var i fredagens Lantz med Kristian Luuk det berättades att Borås utsetts till Sveriges tråkigaste stad. Men de driftiga Boråsarna hängde inte läpp för det utan fylldes av revanschlusta av sällan skådat slag och beslöt sig för att uppföra en fin staty mitt i stan, liksom för att göra stället lite roligare och mer spännande. En nätt budget på 11 miljoner skakades fram och man kontaktade den amerikanske konstnären Jim Dine för att be honom fixa nåt som skulle sätta Borås på kartan. So far so good.

Det man kanske inte visste i Borås (eller så gjorde man det, vad vet jag?) var att Jim Dine tydligen fått någon slags hang-up på italienska pojkar med långa näsor och bara skapar statyer föreställandes Pinocchio. Så nu verkar det som om Borås blir lyckliga innehavare av en 9 meter hög och 11 miljoner dyr Pinocchiostaty. Debatten rasar i Borås, eftersom alla inte verkar vara helt nöjda med idén. Jag personligen bor ju inte i Borås, men tycker att det är en asskön grej.

Ungefär så här kan det se ut i Borås om ett tag:



Frågan är ju nu om Eskilstuna har någon comeback på en eventuell Pinocchiostaty från Borås sida, för att undvika att överta Sveriges tråkigaste stad-flaggan? Det känns som att en pinne i en fontän står sig rätt slätt mot en populär disneyfigur. Jag skulle gilla att pinnen byttes ut mot/byggdes om till en enorm Barbapapafigur. Jag har för mig att den lurviga var coolast, men det var länge sedan så jag är inte säker.

9 Comments:

Blogger ptrk said...

Hörde faktiskt det här. Jag skulle säga att Eskilstuna nu naturligtvis måste kontra, men frågan är om inte den lurviga barban inte skulle bli väldigt svår att hålla efter? Jag tror att en riktig turistmagnet skulle vara allas vår favoritkarraktär från star wars, Jar-Jar Binks.

För övrigt, kan inte barbor forma sig hur som helst? Hur har de i sådana fall sex, möjligheterna måste ju vara outgrundliga...

9:16 em  
Anonymous Anonym said...

den häftigaste barban är ju den svarta!

3:25 em  
Blogger Danne said...

Skulle man inte kunna montera upp nån lokalprofil på ett spjut i fontänen då? Grinkärringen i biljettkassan på Rio-bion? När det är soligt kan vi stanna till och kasta bullar på henne.

8:10 em  
Anonymous Anonym said...

Jag skulle gärna se Bokis på en pedistal framför stadshuset!

7:15 fm  
Blogger Wally said...

haha...bokis framför stadshuset, det vore nåt!

5:00 em  
Anonymous Anonym said...

eller så gör man som skellefteborna och fixar ett "möjligheternas torg", där en jättedildo får pryda stan.

http://www.tt.luth.se/Zerien/lyftet/lyftet.htm

8:01 em  
Anonymous Anonym said...

Wonderful and informative web site. I used information from that site its great. mercedes benz aids newspatentslegal problems

10:07 em  
Anonymous Anonym said...

You have an outstanding good and well structured site. I enjoyed browsing through it » » »

3:38 em  
Anonymous Anonym said...

Very nice site! http://www.debtconsolidationhelp9.info tramadol online Do it yourself painting metal storage cabinets online payment moen faucets

3:21 em  

Skicka en kommentar

<< Home