måndag, augusti 21, 2006

When I am king you will be first against the wall

Jag fick en råbra(?) idé när jag satt i pressen på Brusheden förra veckan. Den går ut på att de länder som producerar en högre andel dålig än bra musik bestraffas ekonomiskt och även förbjuds att exportera plågan. De pengar som kommer in betalas sedan ut till länder som exporterar högre andel bra än dålig musik som en slags uppmuntran och bidrag till att förinta den dåliga andelen helt.

Ett exempel: Finland har under flera år nu envisats med att totalt omdömeslöst förpesta hörselgångar även utanför det egna rikets gränser. Farsoter som Nightwish, Him, The Rasmus och nu senast Lordi lyckas på något jävla sätt nästla sig in på diverse opassande ställen. Det är nu systemet sätter igång och arbetar...Någon, och eftersom jag inte litar på att arbetet blir rätt utfört av någon annan så tar jag på mig uppgiften, formulerar en skrivelse och överlämnar denna till den mäktiga kraft som håller i projektet. Det kan vara EU, Nato, FN, Kungen eller någon annan, bara det finns lite vapen att skramla med så att reglerna efterföljs.
Skrivelsen tillsammans med ett inbetalningskort på en rejäl och passande summa skickas till landet i fråga, i detta fall Finland. Finland blir såklart vettskrämda och betalar in böterna samt tackar ödmjukt för exportförbudet.

Samtidigt har Island visat prov på enastående moral, smak och företagsamhet och välsignat världens ljudvågor med till exempel Sigur Rós och Björk. För detta premieras de nu med en summa pengar som andra, mindre lyckade länder (Finland) befriats ifrån. Island kan nu köpa in fler instrument så att de små barnen slipper spela på torkad lava och valar, vilket kan leda till ökad export av bra musik.

Denna metod skulle leda till att bovar som Finland (med nämnda band), Holland (Evanesence, Anouk) och Medelhavsländerna (nämn ett bra band härifrån, i dare you, i fucking doubledare you! ) måste börja tänka om och det i sin tur leder till ett på sikt renare och nyttigare musikklimat världen över. Samtidigt får länder som Norge (Turbonegro, Kaizers Orchestra, Röyksopp mfl.) och Kanada (Neill Young, Broken Social Scene, Arcade fire, mfl.) en välförtjänt klapp på axeln och uppmuntran till fortsatt gott arbete.

Jag funderar på att skicka in ett förslag till EU för att försöka få det klubbat. Jag är dock medveten om att det inte kommer att bli helt lätt och tänkte därför ta över världen först. Förhoppningsvis är projektet i startgroparna någon gång under 2010.

7 Comments:

Blogger Robby said...

du har min röst! =)

10:25 em  
Anonymous Anonym said...

Lysande förslag.

Men hur gör man med t.ex. England? En del bra dyker ju upp med mer eller mindre jämna mellanrum, men borde de inte åka på typ en ganska hög skatt för tex. gene,bluetones, shed seven, levellers, stereophonics osv osv ??

11:16 fm  
Anonymous Anonym said...

Ha ha ha! Du skriver lysande kompis...

1:32 em  
Blogger Wally said...

Min förhoppning är att länder som till exempel England och USA, som ligger farligt nära fifty-fiftygränsen vad gäller bra/dålig musik inser att de måste ta sig i kragen för att inte bli alldeles utblottade.
Vad gäller Stereophonics (som för övrigt är Walesare, 1-0 till mig) anser jag att "Dakota" förlåter alla gamla synder.Men det är ju bara jag...

7:05 em  
Anonymous Anonym said...

HAHAHA I HEAR YOU DUDE!

Jag ska genast skrida till verket genom att mixtra lite med ordrarna från KPS så att de gynnar länder som producerar bra musik, till exempelt Afrika. Äckliga länder som Finland ska få betala ett sjukt överpris och få plast som de inte har bestält utan retur rätt till svettiga överpriser. Protesterar mina medarbetare så hotar jag med att duscha i köttbuljong vilket skulle förpesta arbetsmiljön för mina medarbetare då man inte luktar något vidare (tro mig, jag vet hur man luktar...) MUHAHAHAHAHAHAHA Det här kirrar vi Jocke!

/Brusheden for ever!

9:25 em  
Anonymous Anonym said...

haha, du skriver tokbra!

8:57 fm  
Blogger Ankaret said...

Kan bara lyfta på hatten och hålla med! En given röst från mig också!

/Tim

9:29 em  

Skicka en kommentar

<< Home