lördag, mars 25, 2006

Gotisk lördag

Helgens let-down var att Embassy ställde in lördagens gig på Raw power. Var riktigt peppad på att se dem eftersom senaste skivan är tokigt bra.
För en gångs skull har det onda dock något gott med sig, nu kan man ju gå och se och höra Danny & Fruud på nybron istället.

Resten av helgen kommer antagligen att ägnas åt fotbollsmatch och plugg. Efter snart tre år på högskolan, och i den absolut sista kursen, har jag nu min första tenta. Jag hade hellre inte haft den. Men om någon vill ha en genomgång av arkitekturhistorien från antika grekland fram till funkisen är jag er man. Det finns dock en lucka i kunskaperna om den äldre muslimska byggkonsten (Ur, flodsamhällena i Mesopotamien osv).



















Här är förresten St.Dennis-katedralen, vilken anses vara byggnaden som, så att säga, drog igång Gotiken. Notera spetsbågarna, som är gotikens främsta kännetecken. Som ni säkert vet så byggde man ju med rundbågar inom romaniken , men nu var det som sagt spetsigt som var det hetaste.

Jag har ändå stora förhoppningar om att smita ifrån böckerna ett tag på söndag kväll för lite hederlig schmüts. Var inte blyga.

2 Comments:

Blogger Ines Karin Helena Roskvist said...

Tack!

1:58 em  
Anonymous Anonym said...

Vad sägs om att ta med oss var sin ögonbindel och njuta av alla de härliga ljud som vår arkitektur har att bjuda på!!!

10:05 em  

Skicka en kommentar

<< Home